گزارش تخصصی دبیر عربی : چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه .....را به درس عربی علاقه مند سازیم؟

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات:
گزارش تخصصی دبیر عربی : چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه .....را به درس عربی علاقه مند سازیم؟، در قالب word و در 26 صفحه ، قابل ویرایش.

بخشی از متن گزارش تخصصی:
چکیده
با نگاهی به تاریخ آموزش زبان عربی در ایران متوجه می شویم که با وجود قدمت این زبان وآشنایی دیرین ایرانیان با آن ،در نحوه آموزش این زبان با مشکلات جدی روبرو هستیم . درحالیکه زبان های دیگر با توجه به حضور نه چندان دیر پای خود ،توانسته اند موفقیت های بیشتری درمقایسه با زبان عربی بدست آورند .
باید به صورت موجز بیان شود که از همان بدو ورود زبان عربی به ایران ، ما با مشکلات وموانعی بر سر راه آموزش آن روبرو بودیم و عکس العمل ایرانیان در برخورد با آن به دو شکل بوده است :از هنگامی که ایرانیان اسلام را پذیرفتند ، در راه توسعه و تقویت زبان عربی از هیچ کوششی فرو گذاز نکردند . در این راه حتی از خود عرب ها هم پیشی گرفتند . کارهایی که ایرانیان در جهت احیای زبان قرآن در زمینه های دستور ، معانی و بیان ، بدیع ، لغت انجام داده اند هیچ قوم دیگری حتی خود عرب ها انجام نداده اند .اگر به کتاب های تالیف شده از سوی ایرانیان در زمینه تنها ادبیات عرب نگریسته شود ، متوجه خواهیم شد مردم ایران به دلیل عشق و علاقه به قرآن و اسلام ، زبان عربی را زبان یبن المللی اسلامی تلقی می کردند و در تحکیم پایه های آن از جان و دل مایه می گذاشتند . به همین دلیل بودکه امهات کتب ادب عربی توسط دانشمندان ایرانی به رشته تحریر در آمده است . نمونه ها وشواهدی وجود دارد که نشان می دهد ایرانی ها تا چه اندازه دوستدار زبان عربی بودند و هیچگاه احساس نمی کردند که استفاده از این زبان ملیت و هویت آنها را خدشه دار کند .اینجانب...... دبیر عربی آموزشگاه .........در این گزارش تخصصی سعی نموده ام مشکلات درس عربی را در کلاسم برطرف نمایم.

مقدمه
این روزها اغلب دنش آموزان از سراسر کشور از فراگیری این درس گریزانند و انگیزه یادگیری زبان عربی در آنها ضعیف گشته است و عربی یکی از دروسی است که شاگردان ما در این درس نمرات رضایت بخشی را بدست نیاورده و بسیاری از آنها در آموختن زبان عربی دچار افت شدیدی گشته اند و این امر ذهن اغلب دبیران عربی و مسئولین آموزش مناطق مختلف را به خود معطوف کرده است اینکه چگونه موانع جذابیت درس عربی را از میان برداشته و انگیزههای مؤثر در آموزش زبان وحی را در بین دانش آموزان تقویت کنیم بعد از گذشت مدتی از سال تحصیلی متوجه ضعف تعدادی از دانش آموزانم در درس عربی شدم . وباتوجه به اینکه چگونگی آسیب شناسی ورمز موفقیت درآموزش عربی موضوعی است که به سادگی نمی توان از آن گذشت وتعهد ومسئولیتی که در قبال دانش آموزان وشغل خود احساس می کردم برآن شدم تا مساله راپیگیری کنم.

بیان مساله:
در پی استقبال عظیم مردم ایران از دین اسلام و با از بین رفتن حکومت ساسانی خورشید تابان شریعت مقدس اسلامی بر فراز کشور پهناور ما نورافشانی نموده و دولتهای متعدد اسلامی یکی پس از دیگری بر این سرزمین حکومت کردند وبعضا با حمایت این حکومتها علماء و دانشمندان بزرگی درخشیده و آثار و کتابهای زیادی را به عربی و فارسی به یادگار نهادند و با ورود واژگان عربی و خاصه واژگان قرآنی در نظم و نثر فارسی تحول شگرفی را در عربی ما به وجود آوردند برای آکاهی بیشتر از ورود کلمات و تأثیر واژه های عربی در متون زبان فارسی می توانید به کتاب »عربی در فارسی« نوشته دکتر فرشیدورد استاد اسبق دانشگاه تهران مراجعه فرمایید.

زبان عربی زبان دین و آیین و فرهنگ و تمدن اسلامی است و این زبان یکی از عوامل وحدت در بین جوامع و ملل مختلف دنیا با بیش از یک میلیارد مسلمان گشته است. آموزش زبان عربی به منظور درک مفاهیم دینی و قرآنی است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: »زبان عربی کلید معارف اسلامی است« لذا:
-1 نیازهای دینی درک و فهم قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، احادیث نبوی و احادیث امامان معصوم و کتب فقهی و کتب تفسیر قرآن از ضرورتهای آموزش زبان عربی است.
-2 ارتباطات سیاسی و تاریخی و اقتصادی و اجتماعی و ادبی… بسیار نزدیک میان ایرانیان و اعراب از گذشته تاکنون به علت همجواری و دین مشترک از دیگر عوامل در بیان ضرورت آموزش عربی است.
-3 کثرت سفرهای زیارتی و سیاحتی به سوریه و عراق و لبنان و عربستان و فلسطین و…
-4 نیاز دانشجویان رشته حقوق و الهیات و عربی به آشنایی با این زبان
» - 5مهمتر از همه این است که کسی نمیتواند زبان فارسی را بطور صحیح بیاموزد مگر اینکه به زبان عربی آشنایی کامل داشته باشد چون بیش از یک سوم بسیاری از جملات فارسی را لغات و مشتقات و مصطلحات مختلف عربی تشکیل میدهد.« (دکتر نجفی 1349 ص (5
نظیر: »منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربتست و بشکر اندرش مزید نعمت هر نفسی که فرو میرود ممد حیاتست و چون برمی آید مفرح ذات پس در هر نفسی دو نعمت موجودست و بر هر نعمتی شکری واجب« (مقدمه گلستان سعدی شیرازی)
-6 آشنایی با متون مختلف دینی به منظور بیان ارزشها و مسائل اخلاقی به شیوهی غیرمستقیم
-7 تقویت توانایی درستخوانی و روانخوانی عبارتها و متون دینی
-8 آشنای با واژگان کثیرالاستعمال قرآنی

اهداف گزارش تخصصی :
هدف اصلی گزارش :
علاقمند کردن دانش آموزان به درس عربی

اهداف جزئی :
- 1 بررسی علل بی علاقگی دانش آموزان به درس عربی - 2 پیدا کردن راه حل هایی برای علاقمند کردن دانش آموزان به درس عربی - 3 ارائه پیشنهادات برای سایر دبیران عربی
و . . . .

فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
بیان مساله:
اهداف گزارش تخصصی
هدف اصلی گزارش
اهداف جزئی
ارزیابی و توصیف وضع موجود :
زمینه های پیدایش مساله:
بررسی میزان تحقق اهداف
گرد آوری شواهد یک
چگونگی انجام کار:
نقاط ضعف :
گرد آوری اطلاعات و روش های آنها
موانع موجود
ارائه راه حل ها
اجرای طرح
ارزیابی بعد از اجرای راه حل
پیشنهادات:
منابع و مآخذ

توجه: چيزی که اين فایل را با بقیه فایل ها متمايز کرده است قابل ویرایش بودن و و آماده پرينت و ارائه بودن آن می باشد تا خريدار از خريد خود کاملا راضی باشد.
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 20099 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:60 کیلوبایت

 قیمت: 41,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    فایل را با با نرم افزار Winrar از حالت فشرده خارج نمایید. برای دانلود رایگان نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 26 صفحه ، قابل ویرایش.