پروپوزال طراحی و تدوین سند استراتژیک در گروه صنعتی ایران خودرو

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
توضیحات:
پروپوزال (RFP) طراحی و تدوین سند استراتژیک شرکت تعاونی اعتبار گروه صنعتی ایران خودرو، بهمراه فازبندی مراحل اجرای تحقیق و برآورد هزینه های تحقیق، در قالب فایل word و در حجم 17 صفحه.

بخشی از متن:
بيان مسئله:  نحوة ورود و رقابت در عرصة يك صنعت خاص تابع شرايط و مقتضيات ويژه آن صنعت است. بدون شك تنها بنگاههايي كه با در نظر گرفتن ساختار رقابتي صنعت مورد نظر خود، استراتژي مناسبي را براي تبديل مزيت هاي نسبي به مزيت هاي رقابتي اتخاذ و اجرا مي كنند، مي‌توانند در صحنه رقابت هاي فزاينده بين المللي در بلند مدت دوام آورده و بسته به مزيت هاي ايجاد شده ، سودي برابر يا بيشتر از ميانگين سود صنعت تحصيل نمايند.

بدون ترديد موفقيت در عرصة رقابت هاي بين المللي در هيچ صنعتي به خوش اقبالي يا بداقبالي بنگاههاي فعال در آن صنعت مربوط نمي شود، بلكه ريشه در ساختار اقتصادي (رقابتي) آن صنعت دارد، كه به مراتب تعيين كننده تر از نحوة مديريت داخلي هر يك از بنگاهها (بدون در نظر گرفتن ساختار اقتصادي صنعت) مي باشد. به عبارت ديگر، علت موفقيت يا عدم موفقيت يك بنگاه اقتصادي را در هر زمان خاص بايد اساساً در نحوة تشكيل، استقرار و بازنگري مداوم فعاليتهاي زنجيرة ارزش ساز آن بنگاه با توجه به محيط رقابتي پيرامون آن جستجو نمود.

مضمون اصلي اين مطالعه، رقابت و كسب موفقيت از طريق رقابت در عرصه‌هاي داخلي و بين‌المللي است. بطور كلي، امروزه موفقيت يك بنگاه اقتصادي در محيط‌هاي رقابتي در گرو تحقق شرط‌هاي سه گانه زير است:

شرط اول موفقيت به چگونگي تشكيل زنجيره ارزش ساز بنگاه مربوط مي شود. عملكرد بنگاه (ارزش ايجاد شده و هزينه آن) برآيند عملكرد مجموعه‌اي از فعاليتها و زيرفعاليتها (مانند تهيه، توليد، بازاريابي، توزيع، فروش، نيروي انساني، تبليغات، مالي و اداري، تحقيقات، برنامه‌ريزي، روابط عمومي و غيره) است، كه هر يك از آنها داراي ساختار اقتصادي و تكنولوژيكي خاص خود مي باشند. اين فعاليتها به عنوان منابع ايجاد ارزش و مزيت‌هاي رقابتي بطور مستقيم يا غيرمستقيم، مشهود يا نامشهود با يكديگر مرتبط هستند. يعني عملكرد (ميزان هزينه و ارزش ايجاد شده) هر يك از اين فعاليتها متأثر از نقش و عملكرد فعاليتهاي ديگر نيز مي باشد.

بنابراين، استراتژي بنگاه براي تحقق شرط اول از يك طرف تابع ميزان كارايي و اثربخشي هر يك از فعاليتها و از طرف ديگر تابع ميزان هماهنگي بين فعاليتها و يا بهينه سازي همزمان برخي ديگر از آنهاست.

شرط دوم موفقيت به چگونگي استقرار زنجيره ارزش ساز بنگاه (يا به عبارت بهتر، مجموعه‌اي از نقاط قوت و ضعف محيط داخلي) در محيطي مملو از فرصتها و تهديدها (محيط بيروني بنگاه) مربوط مي شود.

محيط بيروني (كه از جمله شامل رقباي داخلي و خارجي، تأمين كنندگان مواد اوليه، كانالهاي توزيع و خريداران مي شود) غالباً متشكل از عواملي است خارج از حيطة كنترل بنگاه، كه ارتباط‌شان با بنگاه به صورت غيرمستقيم بوده و مهمتر اينكه، برآيند اثرات اين عوامل بر عملكرد بنگاه (زنجيره ارزش ساز آن) بسيار پيچيده و غيرمشهود است. به همين دليل است كه طراحي استراتژي بنگاه براي تحقق شرط دوم بسيار پيچيده مي باشد.

بدين ترتيب، واضح است كه تحقق شرط اول موفقيت بدون در نظر گرفتن عوامل مؤثر در تحقق شرط دوم در محيط هاي رقابتي مدون ناپايدار بوده و براي موفقيت بنگاه به هيچوجه كافي نخواهد بود.

شرط سوم موفقيت به بقاء يا به عبارت ديگر، تداوم موفقيت بنگاه در بلندمدت مربوط مي‌شود. شرط سوم موفقيت در واقع متضمن قدرت پيش بيني مديران بنگاه نسبت به نوع و جهت اين تغييرات از يك سو، و توانايي آنها در ايجاد شرايط لازم براي ادامه فعاليت در محيط‌هاي جديد (يا به عبارت بهتر، تحقق مجدد شرط‌هاي اول و دوم موفقيت) از سوي ديگر است.

اين مطالعه به دنبال تببين شرط‌هاي اول و دوم موفقيت است. از اين رو سوال‌هاي پژوهشي تحقيق به شرح ذيل مي‌باشد:

1- چشم‌انداز مطلوب شرکت تعاونی اعتبار گروه صنعتی ایران خودرو در راستای نیل به سازمانی در کلاس جهانی چيست؟

2- ماموريت‌هاي مبتني بر چشم‌انداز طراحي شده شرکت تعاونی اعتبار گروه صنعتی ایران خودرو کدامند؟

3- بر اساس چشم‌انداز مطلوب و ماموريت‌هاي نوين اهداف شرکت تعاونی اعتبار گروه صنعتی ایران خودرو کدامند؟

4- نقاط قوت و ضعف شرکت تعاونی اعتبار گروه صنعتی ایران خودرو و فرصتها و تهديدهاي محيطي حاكم آن كدامند؟

5- براي دستيابي به چشم‌انداز مطلوب و انجام بهينه ماموريتهاي نوين و تحقق اهداف بلندمدت سازمان مذكور استراتژي سازماني اثربخش آن کدامند؟
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 23714 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:173 کیلوبایت

 قیمت: 46,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان و پژوهشگران رشته های مدیریت، صنایع و MBA


  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل Word و قابل ویرایش